När det kommer till att hitta jobb finns det flera saker att tänka på. Man ska bland annat bli aktiv på sociala medier, ha ett snyggt CV och ha rätt utbildning för jobbet som man söker. Men vad många inte tänker på är att det är väldigt viktigt att marknadsföra sig själv och sitt CV så att både rekryterare och rekryteringsbolag får upp ögonen för en. Denna artikel kommer därför gå igenom viktiga tips på hur man ska marknadsföra sig själv.
Kontakta professionella rekryterare
Det finns en mängd olika sätt att få hjälp med sitt CV och marknadsföra sig själv. Om man exempelvis bor i Stockholm så är det bästa sättet att marknadsföra sig via rekryteringsföretag. Det är nämligen vanligt att företag köper hjälp med rekrytering i Stockholm, vilket innebär att rekryteringsföretagen har mycket att säga till om vad gäller anställningar. På så sätt kan rekryteringsbolagen både fungera som hjälp för att skriva ens CV, men också som hjälp ut i arbetslivet då de har kontakt med flera av de stora företagen i Sverige.
Ha en snygg profil på sociala medier
När det kommer till att marknadsföra sig själv som privatperson för att skaffa jobb är det viktigt att ha en snygg profil på sociala medier. När det kommer till jobbsökande så är LinkedIn den bästa hemsidan att vara aktiv på. Där kan man nämligen skriva om sin arbetslivserfarenhet och utbildning. I sin tur är också många av de olika rekryterarna aktiva på LinkedIn, vilket innebär att man marknadsför sin profil på bästa sätt. Om man vill spetsa till sin profil är det också bra att använda olika typer av nyckelord, samt dela inlägg som man tycker är intressanta.