Nabo – marknadsföring i förvaltningsbranschen

Hur skulle du sälja en produkt eller en tjänst? Skulle du satsa stenhårt på att lyfta fram produktens eller tjänstens fördelar? Eller skulle du försöka anknyta till målgruppens livsstil genom att fylla din kampanj med hippa människor som använder det som marknadsförs?

Det finns ett marknadsföringsknep som är mer värdefullt än alla andra tillsammans och det är vad dina kunder tycker om det du erbjuder. Ett exempel på ett företag som använder sig av det greppet i sin marknadsföring är fastighetsförvaltaren Nabo.

Nabo erbjuder olika typer av förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar över hela Sverige. Du kan hitta dem på nätet på adressen nabo.se, där du även kan ta del av alla tjänster de erbjuder. I nuläget har de fler än 2 100 kunder. Deras kunder kan välja mellan olika tjänster i ett helhetspaket som inbegriper alla delar av fastighetsförvaltning. Dels handlar det om teknisk förvaltning i den klassiska meningen, det som skulle kunna kallas för “vaktmästeri”, och dels erbjuder de administrativa tjänster och juridisk hjälp. Så hur marknadsför sig Nabo?

Snarare än att lyfta fram en massa flashiga fördelar med tjänsterna de erbjuder så är de väldigt konkreta. De lyfter fram de kunder de redan har. I sådana här sammanhang är det viktigt att ha någonting på fötterna. Nabo kan referera till en kundundersökning där 8 av 10 uppger att de är nöjda med tjänsterna de erbjuder. Det är den främsta punkten de trycker på och ur ett marknadsföringsperspektiv är det alldeles utmärkt.

Bland de första grejerna du vill veta om du står inför att köpa en produkt eller tjänst är väl vad tidigare kunder tyckte? Här finns en läxa för alla typer av kommersiella aktörer om att använda sig av sitt befintliga kundunderlag på alla sätt som går. Ett sätt att få fler kunder är helt enkelt att redan ha kunder som tycker om det du erbjuder. Bra marknadsföring börjar alltid med en bra produkt eller tjänst.