Sociala medier har på senare tid blivit en allt viktigare plattform att synas på. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och LinkedIn är de fem viktigaste sociala medierna för företag att synas på. Bara Instagram har numera mer än en miljard unika användare och andelen som på olika sätt tar del av innehållet på sociala medier ökar hela tiden. Det här är viktiga platser för alla företag att finnas på och ett utmärkt tillfälle att skapa direktkontakt till potentiella kunder.
För att lyckas på sociala medier är det viktigt att ta reda på hur de olika plattformarna fungerar och hur människor använder dem. Jämfört med traditionell marknadsföring är sociala medier relativt billigt, men det gäller att satsa rätt. Det är viktigt att fundera över var målgruppen befinner sig och hur de använder de olika medierna.
Synlighet i sociala medier kan ske på olika sätt. Till exempel är det möjligt att köpa reklam i både Facebook och Instagram. Fördelen med reklam i digitala plattformar är att den kan riktas mot specifika målgrupper på ett enkelt sätt. Men för att verkligen profilera företaget gäller det att skapa eget innehåll i de olika kanalerna. Att dela med sig av bilder och videor på Instagram eller Snapchat är ett bra sätt att visa verksamheten på. Instagram är en bra plattform för mindre företag att locka potentiella kunder med inspirerande fotografier och speciella erbjudanden för följare. Det finns företag som byggt hela sin verksamhet på snygga Instagramflöden! En bra start för den som vill komma igång kan vara att följa ett antal företag inom samma nisch som det egna och analysera deras flöde.