Marknadsför ditt företag genom en blogg

Alla har hört att de bör finnas på sociala medier och marknadsföra sitt företag. Vad många missar är att använda en bra blogg som marknadsföringsverktyg.

Marknadsföring

För att ditt företag ska utvecklas behöver du satsa på marknadsföring på ett eller annat sätt, beroende på din bransch, samt produkt eller tjänst. Är du ny på marknaden är det än viktigare för att kunderna verkligen ska hitta till dig. Det räcker inte med att ha den bästa eller billigaste varan att sälja, konsumenterna måste också få höra talas om den. Du bör alltså se marknadsföring som en del av dina investeringar, ibland rent av den viktigaste. Även under coronapandemin. Om du behöver pengar just nu så kan du enkelt ansöka om företagslån hos Qred.

Bloggen som marknadsföringsverktyg

Hur kan en blogg ge dig fler kunder? På samma sätt som bloggar kan ge bloggare inkomst. En bra blogg ger god information som hjälper vanliga människor i vardagslivet. En företagsblogg ska inte handla om företaget, vad ni gör till vardags eller om det mysiga fredagsfikat. Det finns ingen person som googlar på just ditt företagsnamn och fredagsfika. Folk skriver in sökord utifrån vilka problem som de har: nariga läppar, byta hjul på bilen, konsumentlagar, pumpabiffar eller hur man bygger om altanen. En genomtänkt blogg besvarar sådana frågar. Med många bloggposter blir bloggaren en expert på området som folk börjar vända sig till. De kommer ihåg bloggen. Riktigt bra artiklar delar de sedan på social media, alltså gratis marknadsföring för dig. Om du har en frisersalong kan du blogga om hår. Gör en DIY-artikel om hur man sätter upp en fin festfrisyr till studenten. Förklara olika hårtyper. När folk googlar efter kunskapen kommer de att hamna på din blogg och det kommer att ge dig fler kunder. Varje gång du har en ny artikel på bloggen länkar du till den på Facebook, Twitter och Pinterest.