Att “googla” är idag det vanligaste sättet att hitta information på. Därför är det viktigt för företag att dyka upp högt upp bland sökresultaten när användare söker på vissa ord som kan kopplas till företagets verksamhet. Att skapa en hemsida som kommer högt upp på Google kallas för att sökmotoroptimera, eller SEO. SEO kan låta mer komplicerat än det faktiskt är, grunderna för att lyckas är ganska enkla:
- Håll sidan uppdaterad och fyll den med intressant innehåll. Google söker ständigt genom webben för att hålla sina databaser uppdaterade, därför är det viktigt att hela tiden se till att ha relevant och uppdaterat innehåll. Ett bra sätt att hålla sidan relevant och uppdaterad är att ha en nyhetssektion eller blogg som fylls med uppdateringar. En blogg som innehåller intressanta inlägg om det som verksamheten erbjuder kunderna är ett bra sätt att både profilera företaget och dela med sig av sina kunskaper.
- Skriv på rätt sätt. Fundera över vilka sökord din målgrupp använder sig av. Det finns också sökordsplanerare online som kan ge inspiration. Använd ett varierat, professionellt och korrekt språk men se till att innehållet matchar det som företaget faktiskt erbjuder.
- Skriv text till bilder. Snygga bilder ger liv och dynamik till hemsidan. Men sökmotorerna kan inte “läsa” bilder utan här måste du hjälpa till. Skriv alltid en kort text till bilderna. Om du till exempel har en webbshop är det viktigt att alltid skriva in produktens namn i produktens bildtext. På det här sättet blir bilderna sökbara och chansen att din webbsida hamnar högre upp i Googles resultatlista blir större.
- Länka och förenkla för kunderna. Att länka till produkter eller tjänster som beskrivs i text är viktigt både för att besökarna ska hitta rätt men också för att hamna högre upp på Google. Exempelvis kan du länka till produkter som du beskriver i din blogg eller länka till samarbetspartners i olika projekt. Länka inte till externa sidor som inte är relevanta för verksamheten. Det här leder i värsta fall till besökarna klickar sig bort från din hemsida istället för att förkovra sig i ditt innehåll.
För den som vill ha ytterligare trafik till sin hemsida tillåter Google numera också att företag köper annonser som kopplas till vissa sökningar. För att annonsering på Google ska ge utfall i form av intäkter gäller det att välja rätt sökord. Annonsera inte för brett, då är risken stor att de som söker inte alls är intresserade av det ditt företag har att erbjuda.