För ett nystartat företag kan marknadsföring kännas som en stor utgiftspost. Men det går att skapa effektiv marknadsföring med små medel. Det kräver goda idéer och tid men kan ge lika bra utdelning som dyrare kampanjer. Det viktigaste är att avsätta sin tid och kunnande på sätt som synliggör företaget för potentiella kunder och samarbetspartners. Några idéer för kostnadseffektiv marknadsföring kan bland annat vara att:
- Nätverka och kliv upp på scenen. Att möta potentiella kunder vid olika event och sammankomster kostar oftast inget mer än din tid. I de flesta regioner finns nätverk för företagare som anordnar gemensamma frukostar, föreläsningar, evenemang och mingel. Om det finns möjlighet att hålla en kortare presentation är det en god idé att inta scenen. En annan variant är att bjuda in vänner, bekanta och affärskontakter till mingel. Uppmuntra de inbjudna gästerna att ta med sig ytterligare en vän för att utöka ditt nätverk. Bjud på något gott och arrangera någon typ av kortare föreläsning vid tillfället. Kanske kan du lansera en ny produkt eller tjänst? Se till att ha med dig visitkort och återkoppla till de du träffar efter evenemanget. Den här typen av nätverkstillfällen är ovärderliga för att positionera sig som företagare, skapa nya kontakter och marknadsföra sin verksamhet.
- Utnyttja sociala medier. Sociala medier är en kostnadseffektiv kanal för den som har talang och tid. Se till att uppdatera ditt flöde på Instagram och Facebook med intressanta bilder och videor eller skriv artiklar till LinkedIn. Det här är ett bra sätt att synas utan att det kostar pengar. Avsätt tid för att skapa bra innehåll och se till att vara aktiv i diskussioner online inom de ämnesområden du och ditt företag verkar inom. På det här sättet bygger du ett förtroende för din kunskap som indirekt kan leda till försäljning.