Bygg ditt personliga varumärke

Idag är det viktigare än någonsin att inte bara marknadsföra sitt företag utan också att marknadsföra sig själv som person. Arbetsmarknadens förutsättningar förändras snabbt och det är viktigt att vara synlig i flödet. Samma principer som gäller för marknadsföring av företag gäller också det personliga varumärket, om än i betydligt mindre skala. För många småföretagare är dessutom det personliga varumärket intimt förknippat med företagets varumärke. Att marknadsföra sig själv handlar mycket om att vara aktiv på sociala medier – men också att nätverka i verkligheten. Så här gör du:

  • Fundera över vad som gör dig unik. Vad är det som särskiljer dig från andra. Är du en idéspruta eller en duktig administratör? Lyft fram dina positiva egenskaper men se till så att din persona online överensstämmer med vem du verkligen är. Ljug inte om att du har kunskaper du inte har. Var dig själv!
  • Våga synas. Var aktiv, både på sociala medier i den verkliga världen. Öva in en kort presentation om dig själv du kan använda när du träffar nya personer. Presentationen ska reflektera vem du är och vad du gör, men vara koncis och effektiv.
  • Var professionell i alla lägen. Behandla andra med respekt, jobba hårt och se till att aldrig prata illa om andra.