När det kommer till att göra reklam brukar de allra flesta företagen vara verksamma på internet. Men för den äldre generationen är det fortfarande populärt att marknadsföra sig genom vanlig reklam och i tidningar. Denna artikel kommer därför att ta upp olika metoder som används inom vanlig reklam.
Utformningen av pappersreklam
Många företag som fortfarande gör reklam på papper genom posten utformar reklambladen på ett speciellt sett. Generellt sett brukar reklambladen ha mycket färger och stor text som försöker fånga ögat hos läsaren. Dessutom brukar många av reklambladen ha stämplar längst ner för att göra så att reklambladet ser mer officiellt ut. Detta är en typ av metod som används för att det också ska se snyggt ut. Förr i tiden var det nämligen populärt att använda stämplar till nästan allt som hade med affärer och kvitton att göra. Därför känner många äldre en nostalgikänsla när dem ser en stämpel.
Texten är viktig
När det kommer till reklam på reklamblad är det också viktigt att själva texter lockar läsaren. Det är exempelvis populärt att förkorta olika erbjudanden där det finstilta står längst ner på bladet istället. Nästan alla känner igen erbjudanden som “ta tre, betala för två”. Dessa är i sin tur framtagna för att få läsaren att vilja åka och handla. Därefter står det i det finstilta att det är den billigaste produkten eller varan som blir gratis.