
Nystartade företag behöver göra ett starkt första intryck för att etablera sig på marknaden. För ett nystartat företag är därför marknadsföring särskilt viktigt. Det handlar både om att bygga ett gott rykte och bygga förtroende. Likväl som att sticka ut i det ständiga bruset av konkurrerande budskap. Rätt marknadsföring ökar försäljningen och kan vara skillnaden mellan make or break för dig som entreprenör och företagare. Ett av de mest effektiva sätten att nå ut är att skapa en professionell företagsfilm som kan förmedla budskapet.
Hur skapa en företagsfilm?
Att spela in en företagsfilm är mycket effektivt för att nå ut. Samtidigt är det något som kräver både tid, expertis och rätt utrustning, vilket kan vara en tröskel. Filmen kan vara det första och kanske enda intrycket du kan ge till potentiella kunder, då kan det inte vara en halvdan produktion. Därför är det klokt att anlita ett produktionsbolag för att spela in din företagsfilm på ett bra och genomtänkt vis.
Genom att anlita ett proffs får du hjälp med att sätta en ram för filmen, det vill säga vad fokus ska vara, målgrupp och budskap. Helt enkelt hjälp med en pitch. Detta är oerhört viktigt om du ska lyckas nå ut i långa flöden på sociala medier. Våga lägg mycket tid redan här så att du kan få till ett tydligt budskap. Det är en investering.
Hur nå ut med filmen?
För att nå ut måste du också sprida filmen på lämpliga kanaler. Sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok är kostnadseffektiva alternativ där budskapet snabbt kan nå många potentiella kunder. Faktum är att 9 av 10 svenskar använder sociala medier varje dag, borträknat barn under åtta år. Det vore då närmast tjänstefel att inte försöka nå denna breda publik. Utöver sociala medier bör du även publicera filmen på företagets hemsida för ökad igenkänning och en snabb introduktion till ditt varumärke.