Marknadsför du dig själv på bästa sätt

I dagens digitala värld är det många som väljer att arbeta som frilans, influencers eller som entreprenörer. Digitaliseringen har gjort det möjligt att arbeta som digital nomad, det vill säga en person som tack vare teknologins fördelar kan arbeta på olika geografiska platser. Det är dock extra viktigt att marknadsföra sig själv för att kunna upprätthålla den flexibla livsstilen. Här hittar du de bästa tipsen.

Arbeta på ett coworking place

Som egenföretagare och frilans måste du ofta skapa tillfällen för att nätverka med kunder och andra i samma arbetssituation. Därför är det bäst att arbeta på ett coworking Stockholm som är ett gemensamt kontorsutrymme. Hos Helio hittar du många moderna coworking spaces, även kallade kontorskollektiv, där det ingår kaffe, reception, snabbt wifi, skrivare och frukt. Ibland ingår även gym. En stor fördel med coworking i Stockholm är att du kan bygga upp värdefulla nätverk med nya bekantskaper från arbetsplatsen. Enligt siffror från Ergonomic Trends har 82 procent av coworkers utökat sina nätverk markant sen de började arbeta på kontorskollektiv. Dessutom är det många som uppger att det är mycket lättare att fokusera och slutföra arbetsuppgifter i tid jämfört med att arbeta hemma.

Skapa en digital profil

Utöver dina nyvunna kontakter på ditt coworking space i Stockholm bör du såklart även investera i ditt digitala nätverk för att kunna marknadsföra dig själv. Börja med att skapa en profil på Linkedin om du inte redan har det. Det är många rekryterare och andra professionella kontakter som kommer att kolla din profil innan de anlitar eller samarbetar med dig. Utöver Linkedin finns det många digitala kanaler som du kan använda dig av för att nå ut till potentiella kunder, till exempel sociala medier som Instagram och Tiktok. Du kan även överväga att blogga eller vlogga för att dela med dig av dina kunskaper och etablera dig själv som en expert inom din bransch.